Flygning idag med Mats som är Head of Training.  Planen var en halvtimme air works över ALM och sedan approacher. Ringde tornet som vänligt informerade om att det var påsk och därmed var inte upprepade approacher tillåtet…

Men men, planen fick bli ett pass över ALM och sedan en ILS.

Dagens väder:

METAR ESMS 020750Z 29011KT CAVOK 02/M02 Q1006

Det väder som erbjöds kunde jag ju inte klaga på 😀

Klarering blev ALM, 4000ft. Taxning ut till bana 35. Åkte då på en ny klarering: Right turn out, heading 090.

Start bana 35 och höger sväng ut. Fick efter någon minut Direkt Alma.  Ner till ALM för ett parallellt entry för att ansluta till ALM holding. Några varv där (något med partiell panel) och sen var det dags för blandade övningar.

Det blev branta svängar först. Inte klockrena, tappade bort höjden lite mycket. Men på det stora hela rätt ok ändå. Vidare till låg fart vilket gick klockrent. Näst i tur var onormala lägen. Tycker inte dessa är så svåra, men det gäller att få koll på farten. Ska det till gaspådrag eller avdrag…sist i ordningen blev några stallövningar som också avlöpte utan några konstigheter.

Sedan tillbaka mot ESMS för ILS approach på 35. Setup av radios och identifiering. Rätt inboundkurs och crew briefing complete. Ropade upp Sweden för vectors, och från ALM är det kort in till 35.

Fångade upp LOC snabbt och fick bra ordning på det snabbt. Avsaknad av vind gjorde det något enklare. Träffade GS bra och fick till en bra glidbana in och det blev en bra approach. Tycker jag är mer aktiv att korrigera förändringar snabbt, vilket faktiskt underlättar.

Ett roligt pass som gav en bra känsla av att jag faktiskt börjar kunna detta. Nytt pass på onsdag förhoppningsvis och snart klar kanske?