Satte mig ner och kollade lite vad flyget egentligen kan komma att kosta under ett år. Brukar göra en sådan genomgång varje år. Jag kör varianten att jag varje lönedag automatiskt flyttar pengar till ett separat flygkonto…så det i alla fall finns pengar kvar till flyg 🙂

Det är alltid intressant när jag börjar lista de olika kostnaderna som finns under ett flygår. Inte så att jag inte är medveten om dem,  men uppställda i en lista blir det alltid mer konkret.

Det går att dela upp kostnaderna i några olika delar t.ex. fasta kostnader, rörliga flygkostnader och rörliga övriga kostnader.

Fasta kostnader innebär för mig certifikatavgift, språkprov, medlemskap i flygklubb och IR PC. IR är ju en ny behörighet jag har från i år och jag insåg att jag faktiskt inte har en aning om det kostar. Fick bli en uppskattning där 🙂  Här har jag också kryddat på det genom att vara medlem i fler flygklubbar nästa år. Jag får utvärdera det i slutet av året och se. Anledningen till att jag har valt att vara medlem på flera ställen är möjligheten att flyga lika flygplan. Flygklubben som jag har närmst till är Söderslätts FK och de har flygplan både inom UL och PPL. Detta är en ”VFR-klubb” och väldigt bra att den ligger nära om jag blir sugen på att bara ta en runda. Deras PA-28 funkar bra till VFR-turer till Tyskland osv också.
Via Söderslätt kan jag också vara gästmedlem till en mycket billig peng i Sturup FK. Sturup har en fin PA-28 och en DA-40. Båda IR-utrustade och flygplan som är i fint skick. Här har jag dock endast flugit en timme i PA-28 och det var i somras. DA-40 har jag varit sugen på länge och jag har gått deras tekniska kurs. Sen har det tyvärr inte kommit längre.
Sedan har jag 2019 valt att även vara med i Sjöbo FK. En klubb som jag varit medlem i tidigare och det var här jag tog mitt PPL. En väldigt fin klubb. De har också två fina flygplan (en PA-28 och en C172) som är IR-utrustade. C172 har G1000, vilket är det som lockar just nu…

Rörliga flygkostnader är det som jag gissar att jag ska flyga. Här har jag gissat lite vilka flygplan jag kommer att flyga och på vilka klubbar. Detta är ju bara en ren gissning, det lär ju inte bli exakt så här…

Rörliga övriga kostnader är bara rent lull-lull 🙂 Här ligger alla delar som faktiskt mest är kostnader som inte är ett måste för att flyga även om de är väldigt bra flera av dem. I denna potten ligger prenumerationer på flygappar, Jeppesenkartor, medlemskap i intresseföreningar osv. Den här kategorin tenderar till att växa märker. En stor del är att jag i år har lagt till en flygapp till och Jeppesens kartor. Jag får se efter detta året om det är rimligt och om jag använder det tillräckligt för att fortsätta.

Summerat på de antalet flygtimmar som jag räknar med nästa år så landar den budgeterade totala flygkostnaden per flygtimme för 2019 på ca 1800kr. Vem sa att flyg skulle vara billigt? 🙂