Den här helgen var det tänkt att ta en tur med övernattning till Tyskland, men som vanligt höll jag på att säga, så var det något som krånglade.

Ett: Transpondern på ICM har problem med höjdrapporteringen.  Jag är ju väldigt restriktiv att flyga längre turer när inte saker är 100% funktionella. Vilket också gör att många flygningar blir inställda…

Två: Jag hade ingen på flygklubben som ville följa med och flyga själv i timmar över Tyskland är kanske ine så kul. Jag hade iofs fåt bra sällskap på kvällarna, eftersom Henrik och David drog iväg med VPL. Men ensam pilot är inte så kul på den typen av resor. Jag har väl varit borta för länge från klubben nu när jag skolat IR, så det är ingen som vågar följa med 🙂

Men jag tog mig en kortare tur idag, mest för att testa Forefligt-appen faktiskt. Det fick bli Hässleholm ToR helt enkelt.
Eftersom VPL var i Tyskland och VSG i Västerås, så var jag ensam på klubben idag. In en runda i klubbhuset (som har blivit finare och bättre under senaste året). Genomgång av loggboken och tog mig faktiskt en titt i samlingspärmen för det var så länge sedan jag flög ICM. Jag tycker att känns bra att då och då göra allt ordentligt. Och denna gången hittade jag att försäkringspappret var utdaterat. Jag vet att vår kassör har stenkoll på att allt det där sköts, men senaste pappret hade inte hittat till samlingspärmen (Not: vår motorflygchef var snabb och åtgärdade detta redan under eftermiddagen)
Sedan ut i hangaren för att ta sig en titt på flygplanet. En daglig genomgång och sedan upp med hangarporten, så att ICM fick känna på försommaren. Tankning hade nog inte behövts, men det känns alltid bra att ha lite extra bränsle. Tankade i så att det var standard i alla fall.

Vinden var relativt svag idag och den svängde runt också. Variabel vind kan vi väl kalla det…
Men start på bana 21 och inga problem. Vänster sväng upp och anslut till kurs mot DESAS som först punkt. Använde denna som riktmärke för att hamna precis utanför Sturups kontrollzon.
Passade även på att kalla upp Sweden Control på 133.8 för flyginformation på sträckan. Men av dem fick jag en transponderkod sedan hörde jag inte mer av dem…
Fortsatte sedan till NORVI och därefter direkt Hässleholm. Vinden i Hässleholm var lurig och jag valde bana 22. Hade nog medvind precis i landningen, men det ställde inte till det.
Här var det lika tomt som på Söderslätt. Fick bli en snabbfika på vingen, men Loka och gifflar 🙂
Sedan Reverse på färdplanen och söderut igen mot Söderslätt. Väldigt odramtisk flygning idag, i båda riktningarna.

Foreflight då? Jo, jag gillar appen. Men jag blir inte klok på om jag behöver starta flygningen eller ej, dvs om appen själv registrerar att jag startat. Det verkar som att den loggar flygningen, för den byter ben på GPS:en. Men däremot så verkar den inte logga några flygtider. Hade med mig den andra paddan också, och körde SkyDemon på den. SkyDemon trycker jag igång med ”Go flying” och sedan har jag take off tid osv i den när man landar. Detta har jag inte hittat i Foreflight än så länge…Jag ställer stort hopp till Foreflight, när de ska Europaanpassa sin app fullt ut i sommar. Den ska då funkar med både VFR och IFR i Europa. Dessutom verkar det bli ny och anpassade prislista på Jeppesens kartor, vilket ser bra ut. Foreflight idag är väldigt IFR-anpassad känns det som.
SkyDemon å sin sida är väldigt VFR-anpassad, men har börjat att mer och mer ta in IFR. SkyDemon är väldigt användarvänlig enligt mig och här har Foreflight en del kvar. Återstår bara att vem av dessa som blir mest komplett först! 🙂

Filmade idag också. Vi får väl se när det kommer upp en filmsnutt. Har ju en tendens att ta några månader 🙂

Total time of flight: 1.4