Malmquist flyger

Njuter av att få uppleva världen uppifrån

PBN med ny instruktör

Andra och sista passet(?) med PBN. Ny instruktör. Så kan vi väl sammanfatta dagens flygpass.

Sent bokat pass. Såg att det fanns en lucka mitt på dagen och jag hade möjlighet att vara lite ledig idag. Känner att jag bara måste bli klar på skolan, jag orkar inte ha det efter mig hela tiden. Och orkar inte åka till flygskolan så mycket mer heller. 1,5 timmes pass kan ju ibland vara 5-6 timmar med väntan efter förseningar av föregående pass osv. Det funkar inte riktigt, varken med jobb eller familj.

Sagt och gjort, kl 11 idag skulle det vara dags. Men lektionen var som vanligt sent på det och dessutom inte tillräckligt med soppa i kärran. Så ”filad” uppstart 1120LT blev 1225LT.

Inlämnad färdplan idag var:

ESMS DCT BABSI DCT AH STAY1/0030 AH DCT BABSI DCT ESMS. 4000 ft.

Gick snabbt få den godkänd hos FPC och att få tid för approacher hos Ängelholm var inga problem idag heller.

Innan vi kunde dra iväg var det dock dags för tankning av SE-MLI. Numera så går det ju inte att tanka på platta Väst utan första måste man ringa Operations och boka en tid och samtidigt brukar man få en plats att tanka på. 1210 LT på stand 22 blev det idag. Så i kärran och taxning upp. Stand 22 är enkelt att hitta till, men numera är det även Follow Me bil som möter upp när man angör plattan uppe vid gaterna. I med 110 liter, sedan dags clearence. Clearence för dagen blev ”Cleared BABSI 2C depature, SQ 0243”. Kort och koncist.

Vidare taxning till bana 17, uppställning bana via taxiwway A efter landande WizzAir.

Iväg bana 17 och nu var det till att följa BABSI 2C. Allt inknappat på GPS:en, men eftersom autopiloten i SE-MLI inte är pålitlig så är det till att handflyga allt.
Stället lättar från banan, ställ in. 400 ft ground, flaps up. Speed 90mph. 1500ft ground, set climb Power, speed 100mph, after take off checklist. Eftersom jag inte fått någon höjd i clearence, så är det enligt plate för ESMS 4000ft som gäller initialt.

Här blev det lite stök, då vi fick direkt BABSI istället för att följa SID, och GPS ville inte riktigt samma som jag. Så här fick vi den klassiska frågan från ATC ”Are you inbound BABSI now”, dvs ”Tänkte ni svänga mot BABSI snart eller?” 🙂

Men till färden fortsatte till BABSI och det är mycket att bara åka med. Vidare upp mot Ängelholm som vi för dagen hittade på 132.450.
Här gjorde vi två RNP approacher på bana 14, både två ganska odramatiska. Det som ställde till det lite var återigen att vi inte kom överens med GPS. Snarare skit bakom spakarna än GPS:ens fel 🙂
Approach nr 2 klart bättre än nr 1, även om nr 1 inte var dålig.

Lämna Ängelholm och åter mot BABSI och sedan klart inflygning för ILS 17. ILS gick strålande om ni frågar mig, instruktören kanske tyckte annat men ner kom vi.

Ett bra flygpass och det visade sig att det blev sista PBN-passet. Det som ska göras nu är att jag ska ha med PBN på min PC så att jag får in det i certet också.

Min nya instruktör var fantastiskt bra och han heter Roland Ströman. Lugn och pedagogisk herre som nog spenderat ett par timmar i luften genom åren. Hoppas jag får möjlighet att flyga mer med Roland, för det var väldigt lärorikt.

2 kommentarer

  1. Hej, det verkar ju minst sagt strula där nere på South Sweden. Jag har tittat på flera kommersiella skolor och kommit fram till att den där skolan ska man nog hålla sig ifrån? Kan du inte byta till någon annan skola eller det funkar inte med högre cert än PPL?

    5-6 timmar i bara väntan? Har de ingen koll på lärarna?

    • Johan

      17 december, 2018 at 06:53

      Nu är jag klar så nu spelar det ingen roll 🙂
      Men det har varit två tunga år när det gäller skolning. Men det beror främst på att själva skoladmin har strulat och då främst den gamla ägaren. Som elev få har man inte så mycket stöd. Du förväntas ta reda på saker själv, som du inte ens vet om…
      Själva utbildningen, när man är i planet, har i stort varit väldigt bra. De flesta instruktörerna har varit bra. Det som har varit tidigare, och som det är delvis fortfarande så är det väldigt tight bokade lektioner. Minsta lilla sak gör ju att allt påverkas under hela dagen. Och blir det en liten sak på varje pass så blir det ganska mycket förskjutning i slutet på dagen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

*

© 2019 Malmquist flyger

Tema av Anders NorenUpp ↑